Concert de Crăciun la Filarmonica de Stat “Transilvania” – Debutul oficial al lui Gabriel Bebeşelea în calitate de dirijorul principal

Filarmonica de Stat “Transilvania” vă invită, în preajma sărbătorilor, la un concert dedicat Crăciunului. Gabriel Bebeşelea debutează, cu acest prilej, în calitate de dirijor principal al filarmonicii. Corul şi orchestra, alături de soliştii Apollónia Egyed (soprană), Melinda Duffner (mezzosoprană), Florin Pop (tenor) şi Alin Anca (bas), vor interpreta lucrarea compusă de Paul Constantinescu – Naşterea Domnului, oratoriu bizantin de Crăciun.           

Concertul va avea loc joi, 22 decembrie, începând cu ora 19, la Colegiul Academic.        

Personalitatea artistică a lui Paul Constantinescu s-a conturat într-o perioadă în care limbajele muzicale naţionale erau regândite şi repuse în valoare în contextul celui de-al doilea val al şcolilor naţionale, care a inclus ţări ca Ungaria, Cehia, Polonia, Rusia. Nu este deloc de neglijat că Paul Constantinescu a trăit într-o perioadă tulburată social şi politic, în care sentimentul naţional şi credinţa în Dumnezeu au fost fundamentale pentru depăşirea dramelor provocate de cele două războaie mondiale. Constantinescu s-a afirmat, astfel, ca un sintetizator al tradiţionalului cu noul, al fascinantei lumi a melosului bizantin cu fondul folcloric românesc şi cu tehnicile de compoziţie occidentale.

Textul Oratoriului de Crăciun este preluat din Evangheliile după Luca şi Matei, despre care Constantinescu spunea: “mi s-a părut că este mai limpede şi păstrează destul de mult din limba veche românească [n.a. este vorba de traducerea din 1914 a Bibliei] ce se potriveşte atât de minunat urmând ordinea povestirii”. Acestora li se adaugă texte din culegeri de folclor şi de cântări psaltice dedicate sărbătorii religioase a Naşterii Domnului şi altor sărbători de peste an (ca Buna Vestire). Bizantinologul Constantin Secară identifică două principii de bază conform cărora Constantinescu a prelucrat textele liturgice, respectiv “non-linearitatea” şi “decontextualizarea”: cu alte cuvinte, compozitorul pune în prim plan dramaturgia oratoriului, chiar dacă acest lucru afectează continuitatea textelor liturgice sau a celor din cântările bizantine.

Absolvent al Academiei de Muzică “Gheorghe Dima”, unde a studiat cu Petre Sbârcea, Gabriel Bebeşelea a urmat ulterior cursurile de masterat ale Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, cu Horia Andreescu, în prezent fiind doctorand al aceleiaşi instituţii, sub conducerea lui Dan Dediu. De asemenea, a urmat şi cursurile de masterat ale Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena, sub îndrumarea profesrului Mark Stringer.

La doar 28 de ani, Gabriel Bebeşelea este recunoscut ca unul dintre “cei mai înzestraţi dirijori ai României ultimelor decade” (Jurnalul Festivalului “George Enescu”, 2011). Câştigător al Competiţiei de Dirijat “Lovro von Matačić” de la Zagreb, Gabriel Bebeşelea este şi deţinătorul Premiului I la Concursul de Dirijat “Jeunesses Musicales” din 2010. Imediat după acest concurs, a fost numit dirijor principal al Operei din Iaşi, devenind cel mai tânăr şef de orchestră într-o astfel de postură din România. Odată cu stagiunea 2013/2014, a fost numit Dirijor Invitat Principal la Filarmonica din Sibiu, al cărei dirijor permanent a devenit în stagiunea 2014/2015. În 2015, a fost numit Dirijor Principal al Operei Române din Cluj, iar din această stagiune, Gabriel este Dirijorul Principal al Filarmonicii de Stat “Transilvania”.

În 2014, Gabriel a primit Premiul pentru cel mai bun dirijor al Operelor Naţionale Române. În luna decembrie a aceluiaşi an, a fost semifinalist al Competiţiei “Donatella Flick” organizată de London Symphony. În 2015, a fost selectat ca participant activ la cursurile a doi dirijori de renume mondial: Bernard Haitink (la Festivalul de la Lucerna) şi Kurt Masur (Aurora Classical Festival).

Gabriel Bebeşelea colaborează frecvent cu Filarmonica “George Enescu”, Orchestra Naţională Radio, Opera Naţională Română din Bucureşti, Opera Maghiară din Cluj, Filarmonicile din Satu Mare şi Târgu Mureş. Printre angajamentele următoare se numără colaborările pe care le va avea cu Filarmonica Naţională a Rusiei, Orchestra Filarmonicii din Zagreb, Filarmonica “Janaçek” din Ostrava, Orchestra Filarmonicii din Rostov, Orchestra Filarmonicii de Stat din Kazahstan, Orchestra Filarmonicii din Yaroslavl.

Născută în 1985 la Târgu Mureş, soprana Apollónia Egyed a urmat Liceul de Muzică din oraşul natal, devenind ulterior studentă a Academiei de Muzică “Gheorghe Dima”, unde şi-a finalizat studiile de licenţă şi masterat, sub îndrumarea Elenei Andrieş Moldovan.

A participat la cursurile de măiestrie susţinute de Ionel Pantea, Mariana Nicolesco, Constantin Nica şi Horiana Brănişteanu şi a fost distinsă cu Premiul “Srebrena Pahuljica” la Festivalul Internaţional de Iarnă de la Sarajevo (2013), Premiul Special al Juriului la Concursul “Hariclea Darclée” (2015), Premiul II la Concursul “József Simándy”, Premiul Special oferit de Opera din Budapesta, Premiul Special al Festivalului de Operă “Bartók Plusz” (2016).

A colaborat cu Opera Română din Cluj, cu Filarmonica de Stat “Transilvania”, Filarmonica din Oradea, Opera Maghiară de Stat din Budapesta, Teatrul Naţional din Szeged, Filarmonica “Dinu Lipatti” din Satu Mare, cu Teatrul Naţional din Târgu Mureş, dar şi cu Festivalul de Iarnă de la Sarajevo, Festivalul de Primăvară şi Festivalul “Armel” de la Budapesta.

Mezzosoprana Melinda Duffner a absolvit Liceul de Artă “Sabin Drăgoi” din oraşul natal, Arad, iar apoi cursurile de licenţă şi masterat ale specializării Canto, la Academia de Muzică “Gheorghe Dima”, unde a lucrat cu Elena Andrieş Moldovan, Ramona Eremia şi Iulia Merca. A colaborat cu Filarmonica din Arad, cu Camerata „Euroart” din Baia Mare, cu Opera Maghiară din Cluj şi cu Filarmonica din Râmnicu-Vâlcea. Şi-a înscris în repertoriu roluri din Căsătoria secretă de Cimarosa (Fidalma), Cavalleria Rusticana de Mascagni (Mamma Lucia), Scufiţa Roşie (Bunica) şi Când dragostea triumfă (Maricica) de Nicolae Brânzeu.

Din repertoriul vocal-simfonic, Melinda Duffner a interpretat cantata Uns ist ein Kind geboren de Bach, Gloria de Vivaldi, Recviemul de Michael Haydn, Missa in Angustiis de Joseph Haydn, Misa Încoronării şi Recviemul de Mozart, Die erste Walpurgisnacht de Mendelssohn.

Tenorul Florin Pop este absolvent al Academiei de Muzică “Gheorghe Dima” Cluj-Napoca, secţia Canto, la clasa prof. dr. Alexandru Fărcaş (2005). Ulterior s-a perfecţionat sub îndrumarea lui Vincent Liotta (de la IU School of Music, Bloomington), precum şi a maeştrilor Ion Buzea şi Ionel Pantea. Concomitent, coordonează şi este solist al Grupului Vocal Anatholis, cu care a realizat, în 1998, un turneu în Italia, la invitaţia Centrelor Culturale din Veneţia, Milano şi Roma, iar, în 2016, la invitaţia lui Emil Hurezeanu, Ambasadorul României la Berlin, a organizat concertul dedicat zilei naţionale a României.

În anul 2001, Florin Pop a câştigat Menţiunea Specială la Concursul “Hariclea Darclée”, Brăila. A debutat în genul liric la Opera clujeană, în rolul Gerald din Lakmé de Delibes (2001). Florin Pop a făcut parte din distribuţiile a două opere de Mozart, prezentate în premiere naţionale la Cluj-Napoca:  Zaide,  rolul Soliman (2004) la  Opera Naţională Română din Cluj, şi La Finta Giardiniera, rolul Il Podesta (2006), la Opera Maghiară.

Alături de ansamblul Operei Naţionale Române Cluj-Napoca a participat, cu opera Otello, la ediţia din 2009 a Festivalului Internaţional “George Enescu”.

Discipol al profesorului Gheorghe Roşu, Alin Anca este absolvent al studiilor de masterat ale Academiei de Muzică “Gheorghe Dima”. Talentul său, dublat de o voce cu un timbru deosebit, l-a adus pe Alin Anca în atenţia scenelor internaţionale, activând în paralel ca solist al prestigioasei Staatsoper Unter den Linden din Berlin, unde poate fi ascultat în producţii ca Flautul fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart sau Mireasa vândută de Bedřich Smetana.

Printre instituţiile cu care a colaborat, se numără Filarmonicile din Cluj-Napoca, Oradea şi Sibiu, Opera Naţională şi Opera Maghiară din Cluj, Opera Naţională din Bucureşti, Societatea Română de Radiodifuziune sau Universitätorchester Innsbruck und Akademischer Chor din Zürich.

Rolurile operistice abordate se întind pe o largă arie stilistică, de la Don Giovanni din opera omonimă de Wolfgang Amadeus Mozart, Fiorello din Bărbierul din Sevilla de Gioachino Rossini, Dulcamara din Elixirul dragostei de Gaetano Donizzeti, la Marele Inchizitor din Don Carlos, Monterone din Rigoletto, Dottore Grevil din Traviata, Tom din Bal mascat de Giuseppe Verdi, Colline din Boema sau Comisarul imperial din Madama Butterfly de Giacomo Puccini. Din repertoriul vocal-simfonic, Alin Anca a interpretat Harmoniemesse de Joseph Haydn, Misa în Do major de Ludwig van Beethoven, Stabat Mater de Antonín Dvořák, Messa di Gloria de Puccini sau Requiem  de Giuseppe Verdi.

Biletele se pot cumpăra online de pe biletmaster.ro şi de la agenţia de bilete a Filarmonicii (Piaţa Lucian Blaga nr. 1-3, la parter în incinta Casei de Cultură a Studenţilor, Tel. 0264 43 00 60) conform programului: Luni & Miercuri 10 – 14, Marţi & Joi 12 – 18 şi Vineri 10 – 14 sau cu o oră înainte de concert, direct de la locaţia acestuia.

25 lei preţ întreg / concert

13 lei preţ redus (elevi, studenţi şi pensionari) / concert

Atenţie: În ziua concertului, agenţia de bilete este deschisă în intervalul 10-14!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top