Cronică de film: Dramatism dus la extrem în Pororoca

Cel mai recent film semnat de Constantin Popescu, “Pororoca”, a avut avanpremiera la Cluj-Napoca joi, 18 ianuarie, într-o sală plină la Cinema Victoria, în prezenţa regizorului şi a actorilor principali, Bogdan Dumitrache şi Iulia Lumânare, în cadrul proiectului Cinemateca TIFF.

Filmul cu o durată de 2 ore şi 45 de minute, ultimele 18 minute nu vor intra în cinematografe, spune povestea unui cuplu obişnuit, Tudor şi Cristina, părinţi a doi copii, Maria (5 ani) şi Ilie (7 ani), care duc o viaţă normală şi lipsită de griji, totul până când fiica cea mică dispare fără urmă într-o duminică dimineaţă când capul familiei i-a scos pe cei doi micuţi în parcul din apropiere. Într-un moment de neatenţie, Maria dispare de lângă tatăl ei, moment în care acesta intră în panică.

Împreună cu alţi părinţi, Tudor o caută disperat şi îi strigă numele în repetate rânduri, fără succes însă, Maria nu e de găsit, iar 30 de minute mai târziu, Tudor anunţă poliţia. Maria este considerată, oficial, dispărută.

Viaţa cuplului se schimbă radical odată cu această dramă greu de digerat de spectatori pe marele ecran, o poveste care trece de la o viaţă liniştită de familie la agonia pierderii unui copil. E o peliculă de-un dramatism dus la extrem despre un subiect ultra sensibil şi dureros pentru oricine.

Distruşi fizic şi psihic, cei doi părinţi se despart temporar, Cristina pleacă împreună cu fiul la părinţii ei la Constanţa, iar Tudor rămâne acasă, în Bucureşti, pentru a continua să lupte pentru a-şi găsi fiica. Zilele trec, trece o lună, trec două, iar poliţia nu are nicio pistă pentru găsirea Mariei, iar degradarea fizică şi psihică a lui Tudor continuă să avanseze. În lipsă de rezultate, bărbatul se distanţează de prieteni şi familie, îşi petrece majoritatea timpului în parcul unde a pierdut-o pe Maria şi îşi găseşte la un moment dat refugiul în alcool. El ajunge chiar să colecteze mai multe fotografii făcute de alţi părinţi în ziua dispariţiei, poate-poate va reuşi să obţină o pistă. Sătul să mai aştepte ancheta poliţiei, el ajunge să pornească propria lui anchetă, bănuindu-l de dispariţiei Mariei pe un bărbat care vine în fiecare zi în parc şi pe care l-a observat într-o fotografie surprinsă de un părinte.

E un film care reuşeşte să te ţină în suspans şi captivat până la final, reuşind să te facă să îţi pui clasicele întrebări, cum ar fi fost dacă eram eu în locul lor sau oare cum aş fi reacţionat dacă mi s-ar fi întâmpat mie, întrebări dureroase la care cu greu poţi găsi răspunsuri.

Durerea pe care o resimte în suflet Tudor îl face să recurgă la un gest necugetat, mai ales după ce vede că poliţia nu găseşte nicio soluţie pentru a-i recupera fiica. Disperarea îi întunecă judecata, nu mai contează lipsa dovezilor, nimic altceva nu mai e important şi se agată de acel fir de bănuială pe care o are în încercarea de a-şi masca durerea cruntă care îl distruge fizic şi psihic. Dar poate să îl condamne cineva? Atunci când îţi pierzi fiica, sau în general pe cineva drag, mai poţi gândi lucid?

Pororoca va intra din 19 ianuarie în cinematografele din România.

La final a avut loc şi o discuţie deschisă cu regizorul filmului şi cei doi actori principali, Iulia Lumânare şi Bogdan Dumitrache – VIDEO

TRAILER

Cinemateca TIFF este un proiect gândit ca o continuare a Festivalului Internațional de Film Transilvania pe parcursul anului. Publicul clujean va putea viziona filme care au făcut istorie în cinematografie, producții independente premiate în festivaluri, retrospective ale unor autori importanți, dar și filme noi, în avanpremieră în România.

Cinemateca TIFF este un proiect inițiat de Asociația Film și Cultură Urbană (AFCU), în parteneriat cu Asociația Victoria Film și Casa TIFF.