Dialog cu regizorul Nae Caranfil, primul invitat la TIFF Lounge! “E mult mai ușor în prezent să faci un film despre secolului 21, decât unul despre anii 80-90”

Primul invitat al jurnalistului Mihnea Măruță la TIFF Lounge de sâmbătă, 28 mai, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania a fost regizorul Nae Caranfil, cel al cărui ultim film a avut premiera mondială la deschiderea oficială de vineri seară ,din Piața Unirii, “6.9 pe scara Richter”.

\

Regizorul a răspuns întrebărilor moderatorului Mihnea Măruță și a celor care au luat parte la întâlnirea din această după amiază despre comedia-musical care a stârnit hohote de râs aseară în Piața Unirii, dar a vorbit și despre teatru, musicaluri și teroarea sa de cutremure. Acesta a precizat că bugetul filmului a fost undeva la 700.000 de euro, bani proveniți de la Centrul Național al Cinematografiei (CNC) și din fonduri externe, deși spera să obțină un buget de 900.000 de euro.

“Decizia de a scrie <6.9 pe scara Richter> am luat-o acum șase ani, în 2010, iar filmul l-am gandit timp de o vară, l-am scris toamna și am așteptat un concurs CNC ca să îl depun, dar a intervenit surpriza posibilității de a finanța și produce Closer to the Moon, iar având deja acordul de finanțare și creditul CNC, am pus la sertar ideea pentru <6.9 pe scara Richter> și am făcut Closer to the moon, dar acum am revenit la 6.9”, a precizat regizorul.

Caranfil a fost cel care a scris și muzica filmului 6.9 pe scara Richter. “Am făcut o școală de muzică, la care am renunțat în clasa a 7-a pentru că mi s-a părut foarte greu acel regim spartan de studiu, spre dezamăgirea părinților me care m-au vrut muzician, dar i-am anunțat clar că vreau să fac cinema.

Și după câțiva ani, având un pian în casă și fiind pasionat de musicalul american, am avut și câteva partituri americane, am început să fac muzică, iar succesul meu s-a rezumat notabil la anumite petreceri. La acest film mi s-a părut absolut firesc să scriu eu muzica lui”, a declarat regizorul.

“Eu sunt optimist că se pot face musicaluri pe scenă și în filme, dar lipsa unor coregrafi specializați își spune cuvântul. Jazz dancing-ul este cu totul de pe altă planetă și noi nu avem oameni care să pună în scenă așa ceva”, a precizat Caranfil.

Despre ideea filmului “6.9 pe scara Richter”

“La 6.9 era o poveste care mi-a fost spusă de un prieten, un episod biografic din viața lui, care este și pe generic, și cu ani în urmă el mi-a povestit istoria întâlnirii cu tatăl lui, care mi s-a părut interesant și nu m-a deranjat foarte mult pentru că mi se pare că e plasat într-un mediu absolut banal. Într-o bună zi m-am gândit să anexez acestei povești niște elemente care mă interesează, obsesia cutremurului, sindromului maniaco-depresiv și musicalul.

Alegerea tematicii e un mod de a traversa un deșert căutând o oază. Eu încerc să îmi caut o zonă, un univers care să îmi fie familiar, pe care să îl pot controla și să mă pot lega de acel univers marcând o poveste în interiorul lui. De multe ori abandonez, alte ori găsesc un univers care mi-e simpatic, dar nu reușesc să îi impun o poveste”, a mai spus Nae Caranfil.

Despre teroarea de cutremure

“Sunt terorizat foarte tare de cutremure, stau la bloc, fără bulină roșie slavă Domnului, la etajul patru din nouă etaje și nu mi-e frică neapărat de prăbușirea lui, cât de teroarea pe care o resimt în momentul în care se pornește, este o frică animalică care nu poate fi descrisă în cuvinte. În 77 am locuit la etajul 5 al unui bloc.

Nu sunt singurul care e terorizat de cutremure, la fel e și prietenul meu Sever Voinescu, care e mai speriat decât mine. Cred că această panică e întreținută și de media, iar eu am încercat să o transpun în film.

Degeaba te străduiești să te muți într-o clădire ca să fii complet safe pentru că un cutremur te poate prinde oriunde, la prieteni sau oriunde altundeva și poți fi călcat în picioare de cei mai speriați”.

Despre filmele făcute în anii 70-80

“În momentul de față a face un film cu tematică din anii 70-80 este enorm de greu, pentru că nu mai există la ora actuală recuzita necesară și decorul nu mai este la fel. E mult mai ușor să faci un film despre începutul secolului 20 sau 21. Eu sunt adeptul unui cinema care captează atenția”, a declarat Caranfil.

Filme preferate

Regizorul Nae Caranfil a declarat că îi plac comediile în special, amintind două, “Spărgătorii de nunți” și “Hangover”.

“Filmele ante-decembriste rămân două din anii 80 pe care dumneavoastră probabil nu le considerați comedii, dar eu le consider: ‘Proba de microfon’ și ‘Croaziera’, iar din perioada post-decembristă, ‘Moartea Domnului Lăzărescu'”, sunt filmele de comedie pe care le consideră cele mai marcante.

Nae Caranfil a mai spus că își dorește ca 6.9 pe scara Richter să intre în circuitul festivalier, a fost înscris la câteva festivaluri și așteaptă răspunsuri. De altfel nu există încă o dată precisă când va intra filmul în cinematografe.

Duminică, 29 mai, ora 17.00, primul cosmonaut român care a zburat în spațiu, Dumitru Prunariu, vine la TIFF Lounge, iar luni, 30 mai, de la aceeași oră, “selecționerul filmelor” și directorul artistic Mihai Chirilov va discuta despre selecția din acest.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top