Seară asiatică vineri la Filarmonica de Stat “Transilvania”

Vineri, 22 februarie 2019, începând cu ora 19.00, Filarmonica de Stat “Transilvania” propune publicului interesat o seară asiatică, cum rareori poate fi văzută la Cluj.

Sub bagheta tânărului dirijor Hao-An Henry, în prima parte a serii, cei prezenți vor călători pe “Yellow River”, una dintre cele mai cunoscute lucrări de muzică clasică pe care le-a dat China, iar în a doua parte, alături de pianista Fang-Ching Tu, vor putea asculta una dintre lucrările-hit ale muzicii clasice universale: Simfonia a 6-a Patetica de Ceaikovski. Lucrarea are o însemnătate aparte pentru dirijor, fiind strâns legată de viața acestuia: “Iubesc lucrarea asta pentru că sunt pasionat de diferența dintre ceea ce este un compozitor, ceea ce simte și ceea ce face. Ceaikovski era foarte deprimat când a scris lucrarea, dar ea nu pare neapărat așa. Simfonia lui Ceaikovski este, de fapt, doar o singură frază. Dar nu știi dacă fraza e cu punct sau cu semnul întrebării. Treaba noastră însă nu e să dăm răspunsul, ci să-i facem pe oameni să se gândească la asta” (Hao-An Henry Chang).

Xian Xinghai, compozitorul Concertului pentru pian Yellow River, a fost unul dintre primii compozitori chinezi influenţaţi de muzica clasică europeană. Prin piesele pe care le-a compus, Xinghai a încercat să ridice standardele muzicale ale Chinei, lucru reuşit doar parţial. Melodiile sale fie preiau cântece populare, fie sunt compuse în spiritul acestora, iar structurile cu care lucrează sunt simple şi clar articulate, cu influenţa studiilor sale în Europa. Cea mai cunoscută lucrare a sa este cantata Yellow River, pe care e bazat şi concertul cu acelaşi nume.

Această cantată a fost scrisă în Yan’an la începutul anului 1939, în timpul celui de-al Doilea Război Chino-Japonez (1937/1945), încheiat cu capitularea Japoniei. În acest context, Fluviul Galben era simbolul central al rezistenţei chineze împotriva invadatorilor japonezi. La finalul anilor ’60, când, în timpul Revoluţiei Culturale, cantata a fost interzisă, în mod surprinzător, Jian Qing (cunoscută şi sub numele de “Madame Mao”, cea de-a patra soţie a lui Mao Zedong) a cerut unor muzicieni din Societatea Filarmonică Centrală să prelucreze cantata într-un concert pentru pian, în patru mişcări.

A doua parte a serii va fi dedicată Simfoniei Patetica de Ceaikovski. Aceasta fost începută în iarna anului 1893 şi definitivată în luna august a aceluiaşi an. Pe 28 octombrie, la Sankt-Petersburg, a avut loc prima audiţie, dirijată de Ceaikovski însuşi.

Nouă zile mai târziu, compozitorul avea să moară într un mod cu totul misterios. Simfonia însăși este oarecum învăluită în mister. Într-o scrisoare trimisă nepotului său, Vladimir (Bob) Davidov, pe 11 februarie 1893, Ceaikovski nota: “În timpul călătoriei, mi-a venit ideea unei alte simfonii, de data aceasta programatică, dar cu un program care va rămâne un mister pentru toată lumea – lasă-i să ghicească; iar simfonia va fi intitulată: Programmnaya simfonia (Nr. 6); Symphonie à Programme (Nr. 6); Eine Programm-Symphonie (Nr. 6)”. Bob avea să fie primul dintre cei care au căutat apoi semnificaţia acestei lucrări profund personale. Dar nici chiar el, căruia Ceaikovski i-a dedicat Simfonia, nu a reuşit să primească de la compozitor un răspuns clar, altul decât că este “impregnată de subiectivitate”.

Fang-Ching Tu a început studiul pianului la vârsta de şase ani, debutul său cu orchestra având loc cinci ani mai târziu, la Old Taipei City Hall din Taiwan. În 2003 a susţinut primul rău recital solo, la Biblioteca din Taipei, ca urmare a câştigării Premiului I la Concursul Naţional de Pian “Hsing Tien Kong”.

Între 2002 şi 2006, a fost premiată la Concursul Naţional Taiwanez de Pian, la concursul organizat de Consiliul Taiwanez pentru Afaceri Culturale şi la Concursul “Yamaha” organizat în Taiwan.

În 2014, a fost distinsă cu Premiul I la Competiţia “American Protégé International Concerto” şi şi-a făcut debutul în SUA printr-un recital la Sala Weill din Carnegie Hall, New York. În 2016 a câştigat Competiţia MTNA din Massachusetts (secţiunea pentru tineri artişti), Concursul Internaţional de Pian “Sino” din Los Angeles, iar în 2017 a fost semi-finalistă a Concursului Festivalului Internaţional de Pian de la Seattle.

Pianista a absolvit Universitatea Naţională din Taiwan şi, mulţumită unei burse oferite de Fondul “Henry Morton Dunham”, şi-a continuat studiile de masterat la New England Conservatory of Music din Boston, cu Veronica Jochum şi Randall Hodgkinson.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top