Stories first, Music After – Din culisele operei “Castelul Prinţului Barbă-Albastră”, în 14 februarie, la Librăria Cărturești Cluj

Filarmonica de Stat “Transilvania”, în parteneriat cu Librăria Cărtureşti (Iulius Mall) vă invită marţi, 14 februarie, de la ora 19, la al doilea eveniment din seria “Stories First, Music After – din culisele concertelor” – care va prezenta o incursiune în Castelul Prinţului Barbă-Albastră.

De această dată invitaţii noştri sunt mezzosoprana Rinat Shaham, dirijorul Noam Zur şi muzicologul Ştefan Angi. Evenimentul va fi moderat de Marius Tabacu şi Oana Andreica. Discuţiile se vor axa în jurul programului concertului de vineri, 17 februarie, care include singura operă scrisă de Béla Bartók.

Castelul Prinţului Barbă-Albastră se bazează pe basmul Barbă-Albastră a lui Charles Perrault. Cele două personaje, Barbă-Albastră şi soţia sa, Judith, sunt locuitorii unui castel întunecat, fără ferestre, doar cu imense uşi închise, pe care Judith începe să le deschidă, pecetluindu-şi, în cele din urmă, destinul. Puternicul simbolism al acestei opere opune, de de o parte, scriitura muzicală cu ecouri folclorice pentru Barbă-Albastră, celei de esenţă romantică pentru Judith, pe de alta. Singurul moment în care cei doi cântă împreună se întâlneşte, pentru foarte scurt timp, doar la final, orice punte între cei doi soţi fiind astfel absentă. Lumină, întuneric, iubire, tragism, adevăr şi nefericire.

“Stories First, Music After” reprezintă o serie de dialoguri informale cu dirijori, muzicologi, compozitori şi interpreţi, al căror scop este să apropie publicul larg de muzica clasică, iar fiecare eveniment de acest tip va fi legat de concertul săptămânii respective.

Departe de a se adresa doar specialiştilor, aceste discuţii îşi propun să explice muzica cultă pe înţelesul tuturor şi să demonstreze că ea nu este rezervată doar unui grup restrâns de privilegiaţi.

Evenimentul va avea loc marţi, 14 februarie, începând cu ora 19, la Librăria Cărtureşti din Iulius Mall, Cluj-Napoca. Accesul este gratuit, iar dialogul este încurajat.

Născut în 1981, Noam Zur s-a remarcat ca unul dintre cei mai talentaţi tineri dirijori ai Israelului. A studiat la Academia de Muzică din Tel‑Aviv şi a participat la cursuri de măiestrie, la seminarii susţinute de dirijori şi profesori ca Zubin Mehta, Jorma Panula, Ilya Musin şi Neeme Järvi, iar din 2003 a participat la forumul de dirijat organizat de Deutscher Musikrat din Germania.

În 2006, Pierre Boulez l-a ales drept asistentul său şi, în egală măsură, consultantul şi dirijorul Festivalului din Lucerna. Tânărul dirijor a colaborat astfel cu Boulez pentru a pune în scenă lucrări contemporane de Béla Bartók, György Ligeti, György Kurtág, Hans Werner Henze, Karlheinz Stockhausen, dar şi lucrări special compuse pentru acest festival.

Mezzosoprana Rinat Shaham a fost aplaudată pe cele mai mari scene de concert şi în cele mai prestigioase teatre de operă din lume. Recunoscută internaţional drept una dintre cele mai valoroase interpretete ale lui Carmen din opera omonimă de Bizet, Rinat Shaham şi-a făcut debutul în acest rol în 2004, la Festivalul din Glyndenbourne. De atunci, a dus povestea celebrei ţigănci pe scenele din Viena, Roma, Berlin, München, Hamburg, Stuttgart, Köln, Baden Baden, Lisabona, Toronto, Vancouver, Montréal, Tel Aviv, Hong Kong, Sydney, São Paulo, Budapesta, Sydney, Varşovia, Atena, la Teatrul Bolshoi şi în Statele Unite (Pittsburgh, Palm Beach).

În luna martie a acestui an, Rinat Shaham se va afla pe scena Filarmonicii din Berlin, unde va interpreta, sub bagheta lui Sir Simon Rattle, rolul lui Judith din Castelul lui Barbă-Albastră.

Născută în Haifa, Rinat Shaham şi-a finalizat studiile muzicale în Statele Unite şi la Curtis Institute of Music. A debutat cu rolul Zerlinei din Don Giovanni, la Opera din Philadelphia, iar apoi la New York şi Pittsburgh.

Unul dintre cei mai apreciaţi muzicologi şi profesori universitari români, Ştefan Angi este şi artizanul cursului de estetică muzicală din România. Cele două volume de Prelegeri de estetică muzicală sunt considerate cartea de căpătâi în acest domeniu din muzicologia românească. În lunga sa carieră didactică, Ştefan Angi a susţinut cursuri de estetică generală, estetică muzicală, teorii moderne ale artei, a îndrumat lucrări de doctorat la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj. Distins cu Premiul Academiei Române, Ştefan Angi desfăşoară şi o intensă activitate muzicologică, prin numeroase prelegeri la conferinţe şi simpozioane naţionale şi internaţionale, publicaţii de cărţi, studii, cronici şi cursuri universitare.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...
Top