Un nou protest pentru stoparea lucrărilor de betonare a malului Someșului pe Splaiul Independeței va avea loc joi!

În ciuda opoziției societății civile, lucrările de distrugere a spațiului verde de pe malul Someșului pentru realizarea unei noi benzi de circulație pe strada Splaiul Independenței au început de câteva zile, iar în zonă au apărut șanțuri uriașe și buldozere.

lucrari splaiul independentei cluj2

Activiștii clujeni nemulțumiți anunță că vor organiza din nou un protest pentru stoparea lucrărilor, joi, 29 octombrie, între orele 17:00 și 19:00, la Podul Elisabeta, la care și-au anunțat prezența sute de persoane.

Oprim distrugerea Someșului! Oprim proiectul ilegal al Primăriei! Invită-ți prietenii!”, se arată într-un mesaj postat pe Facebook.

Pe site-ul primăriei Cluj-Napoca a apărut un plan al zonei, desființat de Șerban Țigănaș, președintele Ordinului Arhitecților din România.

“Nu este un proiect, ci un plan, o coafură, care porneşte de la o idee foarte simplă şi care sugerează că a rezolvat problema şi care, de fapt, nu a rezolvat-o deloc. Problema era de principiu şi de detaliu, iar acest plan nu rezolvă nici principiul, nici detaliul. Noi avem o vorbă în România: se spune ‘aceeaşi Mărie cu altă pălărie’. Adică e un proiect de pălărie. Avem aceeaşi fâşie de asfalt pe care am desenat altceva. În loc de o bandă de autovehicule, s-a desenat o pistă de biciclete şi un pietonal, adică o fâşie la aceeaşi cotă, pe care ar putea să circule pietonii, dar fără să fie separaţi de banda de biciclete, eventual. Pe ce a mai rămas până la Someş s-au desenat cerculeţe verzi, în care ne putem imagina că vor fi nişte copăcei foarte frumos aliniaţi, care vor apărea acolo nu ştiu de ce”, a spus arhitectul, citat de romaniacurata.ro.

Țigănaș a mai oferit câteva sfaturi despre cum ar trebui să fie derulat proiectul.

“Problema de fapt se pune în felul următor: există un spaţiu între parc şi râu în care se doreşte să se realizeze nişte lucruri; dacă acestea nu încap, fizic, spaţial, toate simultan, atunci trebuie să recurgem la priorităţi, şi prioritatea numărul unu oriunde în lume, pe care trebuie să o aplicăm şi noi, iar aici este cheia rezolvării problemelor, este pietonul. Adică cel mai important este pietonul şi trebuie să îi creăm condiţii să fie apropiat de râu, să profite de spaţiul acesta unic, în zona cea mai importantă şi interesantă din apropierea centrului. Pietonul are nevoie de detalii ca să fie apropiat de Someş, să circule, să profite de natură, care există deja acolo şi nu trebuie înlocuită. Pe locul al doilea, dacă mai rămâne loc, este biciclistul. Aici aş face un amendament: nu e absolut necesar ca pista de biciclişti să fie pe malul Someşului; dacă există probleme de spaţiu, ei pot fi canalizaţi pe altă parte, inclusiv prin parc, unde există deja o pistă. Deci pietonul este cel mai important, iar el trebuie să fie protejat, să nu se întâlnească cu maşina sau cu bicicleta, că nu îi este prea bine dacă este luat la 25 de kilometri pe oră pe furcă. Chestia e clar prost organizată şi a apărut această idee formidabilă de care se ţine acum primarul, de a face acelaşi lucru botezându-l altcumva, lăsându-ş i posibilitatea ca în caz de nevoie, de urgenţă, să spunem aşa, să scoată din mânecă un raport expert al Comisiei de mobilitate integrată, după care să spună ‘am stat, ne-am mai gândit, nu merge cu pietoni şi biciclete, scoatem şi revopsim, că noi avem de fapt nevoie pentru trafic’. Mi se pare o situaţie tristă. Primarul a încercat să facă o diversiune, pe modelul lăsaţi-mă să fac asta, că vă dau altceva în schimb, bandă dedicată pentru mijloacele de transport în comun sau extinderea Parcului Central. Nu putem lega unele de altele”, a declarat Şerban Ţigănaş.

La începutul lunii a mai avut loc un protest în aceeași zonă, la care au participat câteva sute de persoane – VEZI AICI – care a rezultat într-o dezbatere publică la Primăria Cluj-Napoca, dar problema nu s-a rezolvat în niciun fel.

Leave a Reply

Top