8 ani de la promisiunea „Someșul Navigabil”. 800.000 de lei alocați de Consiliul Local în 2012 pentru studiul de fezabilitate s-au evaporat

Unul dintre cele mai promise și răs-promise proiecte la fiecare ciclu electoral de către administrația locală liberală la Cluj-Napoca este de departe „Someșul Navigabil”, un proiect abandonat într-un sertar al primăriei.

Acest proiect presupunea amenajarea de zone de agrement de-a lungul râului, în care ne puteam plimba cu bărcuțele, hidrobicicletele sau cu caiacul. Dar totul a rămas la stadiul de idee pe hârtie, așa cum au mai rămas multe altele din fiecare campanie electorală spuse de către o administrație care ne-a obișnuit prea mult cu promisiunile.

8 ani s-au scurs de când Consiliul Local Cluj-Napoca a alocat suma de 800.000 lei în luna martie 2013 pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru acest proiect, iar suma respectivă pare că s-a evaporat în negura timpului.

Mult trâmbițatul „Someș Navigabil” ar fi trebuit să fie realizat din fonduri europene, cu sprijinul Ambasadei Olandei, dar suntem în anul de grație 2021, luna martie, iar acest proiect a rămas tot la acel stadiu, de vis îndrăzneț.

Olandezii au efectuat o vizită la Cluj-Napoca

Inițiativa Olandeză pentru Dezvoltarea Durabilă a Orașelor (Dutch Initiative for the Sustainable Development of Cities – DISC) a propus Primăriei Cluj-Napoca un program inedit, și anume transformarea Someșului în ruta navigabilă. La dezbaterea pe marginea acestei inițiative, care a avut loc joi, 8 martie (n. red. 2012), au fost invitate instituțiile statului implicate în amenajarea Someșului, specialiști în arhitectură și urbanism, precum și reprezentanții societății civile. Olandezii au prezentat proiecte asemănătoare materializate în orașe din Europa, dar și o analiză a posibilităților pe care le are Clujul în abordarea acestei idei.

Reprezentantii DISC au prezentat proiectul, acesta fiind urmat de un seminar la care s-au discutat siguranta in fata inundatiilor, calitatea apei, navigabilitatea, eficienta energetica, transportul si mobilitatea, turismul, dezvoltarea integrata, finantarea, precum si pasii urmatori. Aceasta initiativa a Guvernului Olandez ajută și alte orașe din România: Cluj, București, Constanța și Timisoara.

Ce promitea Boc în 2012?

„Există un proiect în parteneriat cu Olanda, cel pentru Someş Navigabil. Vom derula o licitaţie publică cu privire la analizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic care să ne pregătească atlasul apei şi pregătirea proiectelor europene de finanţare pentru ceea ce înseamnă Someşul Navigabil, de a reintroduce Someşul în oraş şi de a oferi nişte proiecte pe care să le putem selecta în urma unor expertize de specialitate. Solicităm iarăşi un obiectiv separat, distinct, pentru ceea ce înseamnă proiectul Cluj Navigabil şi includerea lui în şirul obiectivelor de investiţii”, a declarat edilul Emil Boc în 2012.

Arhitectul Vasile Mitrea a fost realist la acea vreme în cadrul dezbaterii și a precizat că nu crede în conceptul navigabil, care este foarte greu de aplicat.

„Someșul mai poate fi și un element de personalizare și compoziție a orașului, dacă am vrea să-l folosim. N-am știut cum să folosim asta, așa cum nu știm să folosim nici Cetățuia. Nu cred că poate fi făcut navigabil, dată fiind diferența de 37 de metri de la intrarea în oraș și până la ieșire. Asta ar însemna să facem ecluze din câteva sute de metri în câteva sute de metri, or nu se poate naviga așa. Dar putem valorifica suprafețe pentru agrement, de aici putem porni”, a spus Mitrea.

Conform Planului Urbanistic General aprobat de autorităţile clujene la începutul anului 2015, râul Someş trebuia să devină navigabil până în 2020, dar acest punct a rămas o utopie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.