Ce este Metaversul?

Metaversul – noul capitol din viitorul omenirii?

Metaversul și-a început existența sub forma unui concept abordat în literatura SF (Snow Crash, 1992), iar în ultimii ani, acest univers fictiv tinde să devină o realitate pentru cei care dispun de dispozitive dotate cu tehnologie VR și AR. Până în anul 2028 se preconizează că Metaversul va numără peste 50% din populația omenirii printre rezidenții săi virtuali.

În acest moment, numărul utilizatorilor care experimentează realitățile virtuale din Metaverse se cifrează la 3.59 miliarde de persoane. Lumile tridimensionale interconectate în vasta rețea care reprezintă Metaversul le oferă utilizatorilor posibilitatea de a se juca aparate 77777 sau jocuri video, de a socializa la un nou nivel pe rețelele de social media, de a merge la cumpărături în magazinele virtuale și de a munci. Întocmai ca în realitate!

Ce înseamnă Metaverse?

Acest concept poate fi definit într-un mod cât mai simplu drept un spațiu virtual, unitar, tridimensional, care este partajat în mai multe lumi în care utilizatorii pot experimenta diverse moduri de viață care nu sunt posibile în lumea fizică. Utilizatorii se vor folosi de avataruri (care pot fi personalizate) pentru a efectua interacțiunea dintre aceștia.

Scopul Metaversului este de a le facilita utilizatorilor o experiență inegalabilă în lumi care copiază realitatea sau în lumi care sunt noi și imaginare. Utilizatorii au la dispoziție rețele de socializare, jocuri video, magazine, unități de școlarizare și educație, dar și pentru instruire, precum și locuri de muncă unde își pot câștiga existența.

Susținut de numeroase companii, în frunte cu Facebook (companie a cărei denumire a fost modificată în Meta), acest concept devine din ce în ce mai real pe zi ce trece. Au fost vândute parcele virtuale în Metavers în cuantum de 500 de milioane de dolari până la începutul anului 2022. Zilnic, peste 400 de milioane de utilizatori interacționează în lumile virtuale ale Metaversului.

Valoarea Metaversului este în creștere de la an la an, acesta fiind cotat la 38.85 miliarde de dolari în 2021 și ajungând la 47.48 miliarde de dolari în 2022. În aproximativ 8 ani (2030), Metaversul va valora în jur de 678.8 miliarde de dolari, iar unii specialiști consideră că va depăși bariera de 1.5 trilioane de dolari.

Cât de important este Metaversul în acest moment pentru omenire?

Utilizatorii au înțeles că Metaversul este următorul capitol din dezvoltarea omenirii, așa că, au început să își achiziționeze parcele și loturi virtuale în acest univers. Până în prezent, cei mai importanți furnizori de loturi în Metavers sunt Decentraland, Sandbox, Somnium și Cryptovoxels. Aceștia dețin un total de 268.645 de parcele care dispun de diverse suprafețe.

Impactul Metaversului asupra lumii reale este ilustrat și de prezența brandurilor de lux în acest univers virtual (așa cum este cazul brandului Gucci). Tranzacțiile de NFT-uri au explodat în Metavers, cea mai importantă achiziție fiind a unui obiect de artă conceput în mod exclusiv pentru universul digital.

Valoarea de cumpărare a fost de 69.4 milioane de dolari (piesă s-a numit „Everydays: The First 5,000 Days”, creație Beeple și a fost vândută în urma unei licitații organizate de Christie’s). Majoritatea utilizatorilor activează în lumile Roblox (230 de milioane), Minecraft (165 de milioane) și Fornite (85 de milioane).

Zepeto (20 de milioane), Avakin Life (10 milioane), IMVU și Rec Room (7 milioane) completează lista lumilor virtuale populare din Metavers. În aceste lumi, pe lângă achiziția de parcele virtuale de teren, pot fi realizate activități similare celor din lumea fizică. De exemplu, utilizatorii pot participa la concerte de muzică.

Travis Scott și Lil Nas X sunt doi dintre artiștii care s-au bucurat de un real succes cu concertele lor organizate în Fornite (45.8 milioane de participanți la concertul lui Travis Scott) și Roblox (33 de milioane de participanți la concertul lui Lil Nas X).

Mare parte dintre cei care activează în Metavers sunt interesați de socializarea în cadrul diverselor jocuri video din lumile virtuale. În jur de 27% dintre utilizatori vizionează filme și spectacole TV, 20% participă la concertele live din Metavers, iar 17% preferă să își petreacă timpul în magazinele virtuale.

Aproximativ 13% dintre cei care sunt prezenți în lumile din Metavers joacă pe platformele de iGaming, călătoresc în versiunea digitală a locațiilor din realitate sau investesc în valutele folosite în jocurile din acest univers. Un procent de 11% dintre utilizatorii Metaversului participă la cursurile educaționale organizate în lumile digitale.

Ce își propune Metaversul să reprezinte pentru umanitate?

Metaversul se dorește să fie un mediu complet descentralizat, lipsit de guvernarea terților, fiind o formă de interacțiune între utilizatori, în care aceștia vor deține puterea de a hotărî ce se întâmplă în lumile din care fac parte.

Prin urmare, Metaversul se dorește a fi un univers liber, în care utilizatorii participă în mod direct la luarea deciziilor. Facebook consideră Metaversul ca fiind produsul cu un impact major asupra evoluției omenirii. În acest moment, în ciuda previziunilor, Metaversul este încă departe de ceea ce se dorește să fie: alternativa ideală la viața reală a oamenilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.