În ședința ordinară a Consiliului local al Municipiului Cluj-Napoca din data de 5 decembrie a fost aprobat proiectul de hotărâre pentru Planul Urbanistic Zonal dedicat reamenajării Pieței Mărăști și a zonelor adiacente.
Prin PUZ-ul realizat sunt stabilite mai multe reglementări pentru spațiul public – dintre acestea, așa cum sunt prezentate în proiectul de H.C.L.:
1. Reglementări privind organizarea circulației pe următoarele tronsoane:
– Bulevardul 21 Decembrie 1989 (pe tronsonul p-ța Mărăști – str. Buftea)
– Str. Aurel Vlaicu (pe tronsonul p-ța Mărăști – str. Aurel Vlaicu nr.5)
– Str. Fabricii (pe tronsonul p-ța Mărăști – str. București)
– Aleea Bibliotecii
– Strada Crinului
– Strada Ciocârliei
– Calea Dorobanților (pe tronsonul adiacent nr. 98 – 106)
2. Reglementări privind parcajul și scuarul Aleii Bibliotecii: se propune realizarea unui parcaj subteran, pe 2 niveluri și reamenajarea spațiului public de la partea superioară a parcajului.
Scuarul Aleii Bibliotecii rezultă din extinderea zonei exclusiv pietonale spre vest și conectarea acesteia la rețeaua de spații publice din zonă.
De asemenea, sunt cuprinse modificări în ceea ce privește circulația și accesul pietonilor și mașinilor în zonă, fiind delimitate și zonele verzi, respectiv suprafețe multifuncționale. Punctele de acces pietonal sunt integrate arhitectural în amenajarea spațiului public, sub forma unui pavilion urban.
Pentru parcarea subterană de sub Aleea Bibliotecii Primăria Cluj-Napoca are în derulate un contract pentru faza de proiectare – studiu de fezabilitate.
3. Reglementări privind incinta Calea Dorobanților nr.105: se propune eliberarea curții de garaje și parcări pentru realizarea unui parcaj subteran conectat la garajul subteran existent la subsolul blocului aflat la est, cu acces comun din Calea Dorobanților. La sol sunt prevăzute 12 locuri de staționare de scurtă durată pentru vizitatori.
Prin măsurile de regenerare a spațiilor publice și a infrastructurii, precum și de restructurare urbană, Piața Mărăști poate prelua rolul unui centru de cartier și, mai mult decât atât, a unui pol de dezvoltare și atractivitate pentru partea de est a orașului, pe axul între centrul istoric și aeroport.
Pentru infrastructura de la Biserica Sf. Petru și până la pod, Aleea Bibliotecii, strada Fabricii până la intersecția cu strada Bucuresti avem contractate serviciile de elaborare a proiectului tehnic și al celui pentru autorizare. Pentru aceste documentații Primăria utilizează fonduri europene printr-un parteneriat cu ADR-NV, prin Programul Operațional de Asistență Tehnică 2013-2020. De asemenea, urmează finalizarea și aprobarea studiului pentru Parkingul de sub Aleea Bibliotecii.
Randările de mai jos, din octombrie 2021, au fost făcute la dezbaterea CIIC – Centrul pentru Inovare și Imaginație Civică al Primăriei Cluj-Napoca. În scopul dezbaterii modului de revitalizare a zonei, au fost realizate aceste planșe cu titlu ilustrativ.
Proiectul trece prin etapele legale necesare, suferă modificări în urma dezbaterilor publice și a analizei specialiștilor în proiectare și execuție. Informațiile actualizate, pe măsură ce se parcurg etapele proiectului, sunt publicate pe website-ul primăriei.