Berlinale 2018: „Touch Me Not/ Nu mă atinge-mă”, de Adina Pintilie, a câştigat Ursul de Aur

„Touch Me Not/ Nu mă atinge-mă”, lungmetrajul de debut al Adinei Pintilie, a câştigat, sâmbătă seară, trofeul Ursul de Aur al celei de-a 68-a ediţii a Festivalului de Film de la Berlin, pelicula fiind desemnată şi cel mai bun lungmetraj de debut, potrivit NEWS.ro.

Acesta este al doilea trofeu Ursul de Aur obţinut de un lungmetraj românesc, după performanţa realizată de „Poziţia copilului”, de Călin Peter Netzer, în 2013. Vădit emoţionată, Adina Pintilie a spus pe scena galei că nu se aştepta la acest trofeu şi că i-ar plăcea ca dialogul pe care îl propune filmul să ajungă peste tot în lume. Ea a declarat, în conferinţa de presă organizată după încheierea ceremoniei de decernare a premiilor, că este un film necesar, mai ales zilele acestea, când frica faţă de celălalt creşte, şi este o invitaţie la empatie.

Centrul Naţional al Cinematografiei a respins de două ori finanţarea pentru acest proiect cinematografic, acordându-i, în final, în 2013, suma de 700.000 de lei. Pelicula a primit finanţare şi din partea fondului Eurimages, iar dezvoltarea proiectului cinematografic a fost făcută în Torino Lab, Atelierul Cinefondation şi Binger Lab.

„Au fost câteva zile foarte interesante. Am fost curioasă să văd cum vor reacţiona presa şi spectatorii, pentru că filmul este o invitaţie la dialog. Provocăm privitorul să îşi reconsidere ideea despre intimitate, frumuseţe. Reacţiile au fost împărţite, iar asta spune multe despre… Filmul va fi perceput foarte subiectiv. Depinde de ce va atinge în fiecare. Pentru mulţi nu va fi confortabil, dar îi provocăm să facă o introspecţie. ne bucurăm mult pentru acest premiu. Are sens, pentru că filmul este necesar, mai ales în zilele acestea, când frica faţă de celălalt creşte şi există atât de multe conflicte în lume. Este o invitaţie la empatie. Să îl accepţi pe celălalt care este diferit de tine”, a declarat Adina Pintilie în conferinţa de presă organizată după încheierea ceremoniei de decernare a premiilor.

Filmul prezintă oameni care tânjesc după intimitate, dar se tem de ea în acelaşi timp. „Este o luptă interioară. Titlul este o contradicţie între nevoia de intimitate şi frica de ea. Este o imposibilitate gramaticală, dar asta este ideea”.

Despre cei 7 ani în care a lucrat la film, ea a precizat: „Când aveam 20 de ani, credeam că ştiu totul despre dragoste. Tot proiectul a pornit de la această idee. Filmul a pornit de la documentare, din curiozitatea mea să redescopăr lumea şi să înţeleg cum oamenii pot experimenta intimitatea în feluri foarte diferite. Timp de doi ani am făcut casting, unde căutam oameni care să mă însoţească în această călătorie nebună şi am găsit un grup de oameni uimitori. Au fost incredibil de curajoşi, să îşi asume atât de multe riscuri – de a se deschide atât de mult în faţa camerei”.

„A fost mai mult ca un proces de realizare a unui documentar. Nu este un documentar, ci o fuziune între realitate şi ficţiune”, a adăugat Pintilie.

Lungmetrajul, o producţie România-Germania-Cehia-Bulgaria-Franţa, cu un buget de aproximativ 1 milion de euro, îi are în distribuţie pe Laura Benson („Someone Else in the Evening”), Tómas Lemarquis  („X-Men: Apocalypse”) , Christian Bayerlein, Grit Uhlemann, Hanna Hofmann, Seani Love, Irmena Chichikova, Rainer Steffen, Georgi Naldzhiev şi Dirk Lange.

LISTA câştigătorilor la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin 2018:

Ursul de Aur pentru cel mai bun film – „Touch Me Not”, de Adina Pintilie

Ursul de Argint – Marele Premiu al juriului – „Twarz”, de Malgorzata Szumowska

Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor – Wes Anderson, pentru „Isle of Dogs”

Ursul de Argint pentru cea mai bună actriţă – Ana Brun, pentru rolul din „Las Herederas”

Ursul de Argint pentru cel mai bun actor – Anthony Bajon, pentru rolul din „La prière”

Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu – Manuel Alcalá şi Alonso Ruizpalacios, pentru „Museo”

Premiul „Alfred Bauer” pentru noi perspective în arta cinematografică – „Las Herederas”, de Marcelo Martinessi

Ursul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj – „The Men Behind the Wall”, de Ines Moldavsky

Ursul de Argint pentru cel mai bun scurtmetraj – „Imfura”, de Samuel Ishimwe

Premiul juriului secţiunii de scurtmetraje (Audi Short Film Award, 20.000 euro) – „Solar Walk”, de Réka Bucsi

Original Documentary Award – „Waldheims Walzer”, de Ruth Beckmann

Menţiune specială Original Documentary Award – „EX PAJÉ”, de Luis Bolognesi

Ursul de Argint pentru realizări artistice şi tehnice deosebite – costume şi scenografie – Elena Okopnaya, pentru „Dovlatov”

Cel mai bun lungmetraj de debut (premiu în valoare de 50.000 de euro) – „Touch Me Not/ Nu mă atinge-mă”, de Adina Pintilie

Menţiune specială a juriului pentru lungmetraj de debut – „An Elephant Sitting Still”, de Hu Bo

Scurtmetrajul nominalizat pentru premiile Academiei de Film Europene 2017 – „Burkina Brandenburg Complex”, de Ulu Braun

Ursul de Aur pentru întreaga carieră –  Willem Dafoe

Ursul de Cristal pentru cel mai bun film din Generation 14plus, acordat de juriul tânăr – „Fortuna”, de Germinal Roaux

Menţiune specială din Generation 14plus, acordată de juriul tânăr – „Retablo”, de Álvaro Delgado-Aparicio L.

Ursul de Cristal pentru cel mai bun scurtmetraj din Generation 14plus, acordat de juriul tânăr – „Kiem Holijanda”, de Sarah Veltmeyer

Menţiune specială din Generation 14plus, acordată de juriul tânăr – „Je fais où tu me dis”, de Marie de Maricourt

Marele premiu din Generation 14plus, acordat de juriul internaţional – „Fortuna”, de Germinal Roaux

Menţiune specială din Generation 14plus, acordată de juriul internaţional – „Dressage”, de Pooya Badkoobeh

Premiul special din Generation 14plus, acordat de juriul internaţional – „Juck”, de Olivia Kastebring, Julia Gumpert şi Ulrika Bandeira

Menţiune specială Generation 14plus – „Na zdrowie!”, de Paulina Ziolkowska

Premiile juriului ecumenic – „In the aisles/ In den Gängen” (competiţie), de Thomas Stuber, „Styx” (Panorama), de Wolfgang Fischer, şi „Teatro de Guerra” (Forum), de Lola Arias

Menţiune specială a juriului ecumenic – „Utøya 22. juli’”, de Erik Poppe

Premiul FIPRESCI (Federaţia Internaţională a Criticilor de Film) pentru cel mai bun film din competiţie – „Las Herederas”, de Marcelo Martinessi

Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din Panorama – „River’s Edge”, de Isao Yukisada

Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun film din Forum – „An Elephant Sitting Still”, de Hu Bo

Premiul C.I.C.A.E. (Confederaţia Internaţională a Cinematografelor de Artă) pentru cel mai bun film din Panorama – „Tinta bruta”, de Marcio Reolon şi Filipe Matzembacher

Premiul C.I.C.A.E. pentru cel mai bun film din Forum – „Teatro de Guerra”, de Lola Arias

Premiul Gilde deutscher Filmkunsttheater (Guild of German Art House Cinemas), acordat unui film din competiţie – „In the aisles/ In den Gängen”, de Thomas Stuber

Premiul Europa Cinemas – „Styx” (Panorama), de Wolfgang Fischer

Kompagnon Fellowship – „When a Farm Goes Aflame, the Flakes Fly Home to Bear the Tale”, de Jide Tom Akinleminu (Berlinale Talents 2018); „Blutsauger”, de Julian Radlmaier (Perspektive Deutsches Kino 2017)

Premiul Compass Perspektive pentru cel mai bun film – „Überall wo wir sind/ Everywhere We Are”, de Veronika Kaserer

Premiul Teddy pentru cel mai bun film – Panorama – „Tinta Bruta”, de Marcio Reolon şi Filipe Matzembacher

Premiul Teddy pentru cel mai bun documentar – Panorama – „Bixa Travesty (Tranny Fag)”, de Claudia Priscilla şi Kiko Goifman

Premiul Teddy pentru cel mai bun scurtmetraj – Panorama – „Three Centimetres”, de Lara Zeidan

Premiu special acordat de juriu – „Obscuro Barroco”, de Evangelia Kranioti

Teddy Newcomer Award – „Retablo”, de Álvaro Delgado-Aparicio L.

Panorama Audience Awards – „Profile”, de Timur Bekmambetov, pentru cel mai bun lungmetraj, şi „The Silence of Others”, de Almudena Carracedo şi Robert Bahar, pentru cel mai bun documentar

Premiul cititorilor cinefili ai Berliner Morgenpost (competiţie) – „Dovlatov”, de Alexey German Jr.

Premiul cititorilor cinefili ai Tagesspiegel  (Forum) – „L’empire de la perfection”, de Julien Faraut

Ursul de Cristal pentru cel mai bun film din Generation Kplus – „Les rois mongols”, de Luc Picard

Menţiune specială din Generation Kplus – „Supa Modo”, de Likarion Wainaina

Ursul de Cristal pentru cel mai bun scurtmetraj Generation Kplus, acordat de juriul tânăr – „A Field Guide to Being a 12-Year-Old-Girl”, de Tilda Cobham-Hervey

Menţiune specială pentru scurtmetraj Generation Kplus, acordată de juriul tânăr – „Snijeg za Vodu (Snow for Water)”, de Christopher Villiers

Marele premiu din Generation Kplus, acordat de juriul internaţional (7.500 de euro) – „Sekala Niskala (The Seen and Unseen)”, de Kamila Andini

Premiul special din Generation Kplus, acordat de juriul internaţional – „Jaalgedi (A Curious Girl)”, de Rajesh Prasad Khatri

Menţiuni speciale Generation Kplus, acordate de juriul internaţional – „Allons enfants (Cléo & Paul)”, de Stéphane Demoustier; „Cena d’aragoste”, de Gregorio Franchetti

Amnesty International Prize (5.000 de euro) – „Zentralflughafen THF”, de Karim Aïnouz

Premiu special acordat de Amnesty International – „Eldorado”, de Markus Imhoof

Caligari Film Prize – „La casa lobo”, de Cristóbal León şi Joaquín Cociña

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.