Comisarul european Corina Crețu încurajează autoritățile și forțele politice din România să-și asume Master Planul General de Transport

Comisarul european pentru politici regionale Corina Crețu a susținut o conferință de presă, miercuri, 15 aprilie, alături de ministrul Transporturilor, Ioan Rus, la Prefectura Cluj-Napoca.

Corina Cretu și Ioan Rus

Comisarul european pentru politică regională Corina Crețu su-a întâlnit, în data de 15 aprilie 2015, cu ministrul Transporturilor, Ioan Rus. Reuniunea a reprezentait o bună o ocazie pentru a trece în revistă discuțiile în curs asupra Programului Operațional pentru Infrastructura Mare, un important pachet investițional de aproape 9,5 miliarde de euro urmând a fi utilizat pentru proiecte din domeniul transporturilor, mediului și energiei în România. Investițiile în cauză reprezintă peste 40% din total de 23 de miliarde alocate României prin politica de coeziune pentru a stimula creșterea economică, crearea de locuri de muncă și investițiile.

Prin Programul Operațional pentru Infrastructură Mare se va realiza inclusiv implementarea Master Planului General de Transport, document ce constituie planul strategic de dezvoltare a acestui sector în anii ce vor urma. Având în vedere că transporturile reprezintă un domeniu cheie pentru creștere economică și competitivitate, Master Planul trebuie să evalueze necesitățile specifice din sector, să identifice conexiunile lipsă si blocajele și să stabilească indicatori clari și realiști pentru proiectele viitoare.

„Doresc să autoritățile române pentru pașii importanți făcuți în direcția finalizării Master Planului de Transport. Acesta reprezintă documentul strategic de acțiune pentru dezvoltarea viitoare a infrastructurii naționale de transport din România. Infrastructura dezvoltată eficient și durabil trebuie să fie o prioritate, dacă dorim să ne asigurăm că România este conectată la principalele coridoare de transport europene. Mai mult, aceasta va duce la evitarea unor costuri și sarcini suplimentare în viitor. Iată motivele pentru care investițiile trebuie să fie axate, mai mult decât în trecut, pe realizarea creșterii economice. Fac un apel la autoritățile române și la reprezentanții tuturor forțelor politice să-și asume acest Master Plan astfel încât proiectele majore de transport, care vor genera dezvoltarea țării, să poate fi implementate”, a declarat comisarul european Corina Crețu.

Master Planul General de Transport al României este aproape finalizat. Discuțiile recente între autoritățile române și Comisia Europeană s-au concentrat asupra criteriilor de selecție a proiectelor în funcție de viabilitatea lor economică, precum și din punct de vedere al posibilității de includere a lor în rețeaua principală TEN-T.

„Am speranța că autoritățile române vor face diligențele necesare pentru a puen în acord conținutul acestui document strategic cu ultimele detalii asupra cărora s-a ajuns la consens cu Comisia Europeană. Investițiile în infrastructură duc la dezvoltarea regiunilor. Din 9.5 miliarde de euro, aproximativ 7 miliarde vor fi destinate infrastructurii de transport, a mai precizat Crețu.

Autostrada Sebeș-Turda va fi finalizată la sfârșitul anului 2016.

„Master plan-ul este finalizat și transmis la Comisia Europeană si sperăm ca în cel mai scurt timp, până la finalul lunii mai, să primim aprobarea finală şi să se semneze programul de infrastructură mare în România, acela fiind momentul în care ştim sumele pe care le avem la dispoziţie şi putem prioritiza. Dacă vom reuşi să implementăm toate programele pe care le avem, am putea rezolva interconectivitatea între regiunile istorice ale României în următorii patru ani, ceea ce ar fi un lucru excepţional. Şi nu vorbesc doar de transportul rutier, în paralel avem investiţii mari şi în transportul feroviar, care are un rol important în dezvoltarea economică. Master Planul General de Transport cuprinde tot ce înseamna infrastructura rutieră, feroviară, navală și aeriană în România. Sper că la jumătatea lunii mai vom avea implementat acest Master Plan. Avem 7 aeroporturi internaţionale, 10 porturi dunărene şi 14 centre intermodale”, a precizat ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Referitor la investițiile pe segmentul feroviar, Rus a declarat: „Investițiile pe zona feroviară sunt la fel de mari ca și pe segmentul rutier. În ultimii 20 ani gaura în infrastructura feroviară este peste 1.1 miliarde de euro. Ca să ajungem de unde am lăsat-o la Revoluție, ne trebuie 1.1 miliarde de euro. În momentul de față avem cam 25.000 km cale ferată astăzi. Transportul feroviar este mai puțin poluant, este infinit mai puțin creator de accidente de toate tipurile”.

Câteva dintre obiectivele Ministerului Transporturilor

„În acest moment avem câteva obiective importante, cum ar fi: Autostrada Comarnic – Brașov, Bacău – Brașov, Pitești-Craiova, continuarea culoarul 4 Lugoj – Deva – Nădlac, continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, iar dintre proiectele critice sunt cele de pe Valea Prahovei și Valea Oltului, centura la Comarnic, sens giratoriu la ieșirea din Sinaia, drum național intre Câmpina și Brașov.

S-au aprobat 7 miliarde de euro din bugetul statului pentru infrastructura de transport, pe lângă banii europeni, iar în momentul de față avem trei surse, bugetul statului, fondurile europene, parteneriate cu mediul privat și posibilitatea de a lua credite externe. Suntem intr-o varianta pozitiva si putem sa demaram foarte multe lucruri odata”, precizat Rus.

În cadrul misiunii sale în România, comisarul european Corina Crețu a vizitat șantierul Autostrăzii Sebeș-Turda, un proiect care face parte din rețeaua principală TEN-T. După aprobarea proiectului, Comisia Europeană va aloca României aproximativ 150 de milioane de euro din Fondul de Coeziune pentru construcția infrastructurii de transport menționate. Autostrada Sebes-Turda va face legătura între secțiunea Orăștie-Sibiu, parte deja în funcțiune a autostrăzii A1, cu sectiunea Gilău-Câmpia Turzii, parte a autostrăzii A3. Ea va reduce în mod considerabil timpii necesari pentru transport și va aduce, de asemenea, beneficii cetățenilor și comunităților locale din localitățile învecinate. Odată finalizată, autostrada Sebeș-Turda va avea o lungime totală de 70 km.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.