Concert simfonic sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare, pe scena Filarmonicii de Stat „Transilvania”

Concertul din această săptămână al Filarmonicii de Stat „Transilvania” nu se va ține, ca de obicei, vineri seara, ci miercuri, 23 ianuarie, de la ora 19.00, pentru ca publicul să se poată bucura de un weekend prelungit oriunde ar alege să-l petreacă.

Astfel, artiștii propun o seară cu sound de Hollywood. Sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare, violonista Ioana Cristina Goicea (unul dintre cele mai promiţătoare talente ale tinerei generaţii de solişti) va interpreta, alături de Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”, Concertul pentru vioară, în Re major, op. 35, al lui Erich Korngold, unul dintre iniţiatorii de seamă ai muzicii de film. Korngold a compus la Los Angeles coloanele sonore pentru filme produse de Warner Brothers, în care protagoniştii erau actori ca Bette Davis, Errol Flynn şi Olivia de Havilland.

Încă de la prima sa partitură, pentru filmul Captain Blood (1935), a fost nominalizat la Oscar, premiu pe care l-a şi primit pentru muzica următorului film, Anthony Adverse (1936). Un al doilea Oscar avea să vină odată cu muzica pentru The Adventures of Robin Hood (1938), un film care a reprezentat, pe toate planurile, un punct de cotitură în cinematografie. În egală măsură, Korngold a stabilit, odată cu muzica sa, un nou stil care avea să domine coloanele sonore din filmele de acţiune de la Hollywood.

Concertul pentru vioară, în Re major (compus în 1937 şi revizuit în 1945) a fost influenţat în modul cel mai direct de preocupările compozitorului pentru muzica de film, în el regăsindu-se numeroase teme folosite de Korngold pentru filme la Another Dawn, Juarez, Anthony Adverse şi The Prince and the Pauper.

În partea a doua a serii, Simfonia a III-a de Anton Bruckner este un omagiu pe care compozitorul i-l aduce, pagină de pagină, lui Richard Wagner, căruia îi este şi dedicată lucrarea. Ea este însă puternic influenţată şi de simfoniile lui Ludwig van Beethoven, în special de cea de-a noua, cu care are în comun şi tonalitatea, re minor.

Solemnitatea şi mesajul monumental din simfonia beethoveniană sunt îmbrăcate la Bruckner într-un limbaj romantic de mare frumuseţe şi sensibilitate, într-o sonoritate orchestrală emoţionantă şi luxuriantă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.