„Foto Sárdi” – recuperarea arhivei celui mai important atelier fotografic din Clujul anilor 1936 -1959

Asociația Renascendis, prin platforma Arhiva de Fotografie, derulează proiectul „Foto Sárdi” dedicat recuperării, cercetării și valorificării științifice a arhivei atelierului fotografic cu același nume care a funcționat la Cluj în perioada 1936-1959.

Proiectul monografic urmărește documentarea activității fotografului clujean Sárdi Elemér (1907-1981) și a atelierului fotografic deținut de acesta, pornind de la un nucleu de aproximativ 4000 de clișee fotografice pe sticlă și celuloid provenite din clișoteca atelierului, identificate și salvate de Asociația Renascendis în cadrul eforturilor de achiziție derulate prin Arhiva de Fotografie.

Este cel mai amplu și important proiect recent de acest gen din România, unicitatea sa fiind dată de faptul că, spre deosebire de alte cazuri, majoritatea portretelor „Foto Sárdi” sunt identificabile și ușor databile. În mod fericit, chiar dacă din arhiva atelierului a supraviețuit doar o parte, clișeele rămase au fost păstrate în plicurile originale de arhivă care păstrează notațiile fotografului (număr de comandă și numele celui portretizat sau al comanditarului).

La sfârșitul anilor 1930 – începutul anilor 1940, Sárdi Elemér era cel mai important și apreciat fotograf din Cluj, promovându-se și stabilindu-și reputația de „fotograful femeilor frumoase”. Excelent portretist, Sárdi era chemat să imortalizeze și evenimente mondene, fotografiile lui ilustrând adesea materiale din presa locală. Portofoliul lui include, pe lângă imagini cu lumea mondenă a Clujului, și fotografie de produs pentru reclame sau fotografie  de obiecte de artă.

Genul în care Sárdi excelează este, fără îndoială, fotografia glamour, pe care o practică cu foarte mare succes în atelierul său, reușind să adapteze pentru clienții lui acest model de imagine apărut și dezvoltat în Hollywoodul anilor 1920 cu scopul promovării creațiilor cinematografice și a starurilor de cinema. Dincolo de lumea mondenă a Clujului acelei epoci, Sárdi fotografiază și multe dintre vedetele cinematografiei maghiare, deoarece, din 1942, începe o colaborare cu fotograful maghiar Viktor Csiszar și deschide un al doilea atelier la Budapesta. Între 1942 și 1944, „Csiszar és Sárdi” va fi sinonim cu portretistica oficială a starurilor maghiare de cinema. 

Colaborarea dintre cei doi se va sfârși abrupt în 1945, printr-un scandal generat de probleme financiare și prin falsa acuzare a lui Sárdi că a colaborat cu regimul fascist în persecutarea evreilor. Întors definitiv la Cluj, Sárdi va fi exonerat de falsele acuzații. Dedicat total atelierului de aici, Sárdi va continua să lucreze pe cont propriu până în 1959 când, forțat de probleme de sănătate care îi afectaseră vedere, dar și de autoritățile comuniste, decide să se înscrie în cooperativa locală. Treptat, din cauza bolii, Sárdi va renunța la profesia care l-a făcut celebru, păstrându-și însă bunele relații cu foștii clienți până la momentul decesului, în 1981.

Arhiva „Foto Sárdi” este în sine o fotografie a societății clujene a acelei epoci, oglindind structura socială a orașului. O bună parte a populației Clujului din perioada 1936-1959 a trecut pragul atelierului „Foto Sárdi” – maghiari, români, evrei și germani, mărturie a unui Cluj divers și multietnic, într-o perioadă marcată de mari schimbări. Materialul surprinde foarte bine perioada 1940-1944, după Arbitrajul de la Viena, când Transilvania de Nord redevine teritoriu al Ungariei, o perioadă controversată și controversat analizată în mare parte din istoriografia română și cea maghiară. 

Proiectul „Foto Sárdi” are ca scop digitalizarea, documentarea și publicarea online integrală a lotului de clișee și a materialelor documentare conexe aflate în colecțiile Arhivei de Fotografie. O componentă participativă adresată publicului general va asigura digitalizarea de fotografii semnate „Foto Sárdi” aflate în colecții private sau arhive de familie. Toate imaginile digitalizate sunt încărcate într-o bază de date online organizată pe criterii științifice (www.fotosardi.ro). De asemenea, materialul vizual este publicat și pe pagina de Facebook a proiectului și pe platforma Flickr. Proiectul include și o expoziție (virtuală și fizică) cu o selecție de imagini, precum și implementarea unor măsuri de conservare primară și de arhivare a materialului fotografic.

O parte din imagini – reprezentând portrete ale membrilor comunității evreiești din Cluj – au fost digitalizate și cercetate în cadrul proiectului „Evreii lui Sárdi” derulat de Asociația Renascendis în 2021-2022 și vor fi incluse, de asemenea, în arhiva online fotosardi.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.