Vagoanele de dormit de zi, desființate de specialiștii în infrastructură. “Sunt de acum 60 de ani!”

Asociația Pro Infrastructură (API) a desființat vagoanele de dormit și cușetele din trenurile de pe timpul zilei precum cele de la Cluj spre București, Timișoara sau Iași.

“Incompetența și absurdul la CFR Călători ating noi limite. CFR Călători ne invită să mergem cu vagonul de dormit… la trenul exclusiv de zi Iași – Suceava – Timișoara (06:05-21:58, cu returul 6:49-21:46). Asta în timp ce trenurile de noapte veritabile (1862 Iași – Constanța), care circulă exclusiv pe timp de noapte (22:30-06:36, retur 22:00-06:16), își forțează pasagerii să facă noapte albă pentru că oferă doar loc pe scaun.

De altfel, tot transportul „de noapte” la CFR Călători este într-o stare absolut catastrofală. Este o criză permanentă de vagoane de dormit și cușetă. Chiar și acele trenuri de noapte care au vagoane cu pat, adesea nu au decât unul sau două vagoane de noapte, de multe ori rezervate complet cu săptămâni înainte. Pe alte relații, CFR Călători nu oferă nici măcar întreaga gamă de servicii de noapte.

Singurul tren București – Sighetu Marmației nu are decât vagoane de dormit (scumpe), nu și cușete. În schimb, trenul 1757 București – Suceava (23:25-05:49), cu potențial de călători de „business”, nu oferă vagoane de dormit, ci doar o singură cușetă de șase locuri (și cinci vagoane cu scaune, tip salon, care forțează călătorii la o noapte albă pe scaun, iluminată de neoane).

Motivul? Nu sunt vagoane de dormit! Numărul de vagoane de dormit este sub jumătate din necesar, iar la cușete, sub o treime. Așadar, să iei cel puțin patru din aceste puține vagoane de dormit și cușetă și să le pui pe trenuri exclusiv de zi este o dovadă de incompetență crasă. Aceste puține vagoane sunt adesea vai de ele!”, conform API.

„Suspensii obosite, ținuta de mers – catastrofală”

Organizația de infrastructură precizează că operatorul național are doar 25 vagoane de dormit la un standard modern, demn de sec. XXI. „Majoritatea sunt ori trimise pe rute externe, inaccesibile călătoriilor în țară, ori „la gard”, din lipsă de piese. Cele mai multe vagoane de dormit folosite în trafic intern sunt seria 71-31, vechi de aproape 60 de ani, cumpărate second-hand la începutul anilor 2000, după ce fuseseră retrase spre a fi trimise la fier vechi de administrațiile germane și elvețiene.

Aceste vagoane de dormit nu mai au climatizare (instalația de răcire nu se mai poate reîncărca). Suspensiile sunt obosite, ținuta de mers catastrofală, iar mobilierul, demodat, uzat, murdar. Cușetele sunt într-o stare un pic mai bună, dar numărul lor (cel mult 50-60) este total insuficient, fiind și ele foarte vechi. Ne întrebăm dacă managementul care a decis să pună vagoane de dormit pe tren de zi are vreo idee de parcul circulant și de criza de vagoane.

Care este direcția strategică pe care o vrea CFR Călători? Se pare că singurul motiv de a alege vagoane de dormit pe trenul de zi Iași – Timișoara este pentru că, într-o acțiune de relații publice precedentă, CFR Călători a pus vagoane de trafic local, de calitate modestă, foarte inconfortabile (tip 20-68) și acum călătorii se plâng de confort. Cerem logică și competență la calea ferată, altfel, vor fi alungați și puținii călători (la preț întreg) rămași. Vrem management profesionist, nu acțiuni de PR de tip baloane de săpun. Salvați calea ferată!”.

Intră pe șine din 8 aprilie

Compania națională a anunțat că va introduce cușete și vagoane de dormit la trenurile de zi care conectează Clujul de București, Timișoara, Iași și Baia Mare. Noul serviciu va fi introdus din 8 aprilie, în compunerea trenurilor de lung parcurs, în prima etapă, aceste vagoane fiind prezente pe rutele Iași – Timișoara, București Nord – Baia Mare. „Vagoanele de dormit şi cuşetă sunt dotate cu instalaţii de climatizare şi prize electrice. Serviciul va fi extins ulterior şi pe alte rute, în funcţie de solicitările călătorilor şi de condiţiile specifice trenurilor”, a precizat CFR Călători.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.