Clujenii se revoltă împotriva lărgirii străzii Splaiul Independenței și eliminarea spațiului verde!

Lărgirea străzii Splaiul Independenței și crearea unei noi benzi de circulație de la Opera Maghiară și până la Cluj Arena presupune eliminarea spațiului verde și a copacilor de pe malul Someșului, lucru care i-a iritat pe clujeni și i-au făcut să ia atitudine împotriva acestei decizii luate de administrația locală fără nicio dezbatere publică.

somes-sant
foto © romaniacurata.ro

Reprezentanții societății civile au creat o petiție online adresată primarului Emil Boc, căruia îi cer să oprească lucrările, intenționând să organizeze luni, 5 octombrie, un amplu protest în zona podului Elisabeta.

Redăm integram scrisoarea adresată primarului:

„Stimate Domnule Primar Emil Boc,

Vă asigurăm de toată aprecierea noastră pentru intenţiile Primăriei de a îmbunătăţi calitatea mediului urban şi ne oferim sprijinul ca prin discuţii între actorii implicaţi şi comunitate, acest proiect să fie unul de succes de care clujenii să se poată bucura.

Noi, semnatarii acestei scrisori ne exprimăm deazordul faţă de:

– proiectul de extindere a Splaiului Independenţei cu încă o bandă de circulaţie auto
– modul netransparent în care acesta este derulat şi
– declaraţiile lacunare ale administraţiei pe marginea acestui subiect.

Prezența unui curs de apă în oraș oferă oportunități economice, ambientale, sociale și imobiliare unice față de tot restul teritoriului din oraș. În acest sens teritoriul urban aferent Someșului are potențial regenerator imens comparativ cu soluția lărgirii infrastructurii carosabile.
Având în vedere că tendința orașelor europene este de a favoriza traficul pietonal și nemotorizat în apropierea râurilor în Orașe, intenția dumneavoastră în slujba cetățenilor, contravine acestor tendințe.
Având în vedere că orice problemă de trafic poate fi rezolvată cu măsuri bazate pe simulare de trafic, solicităm reanalizarea măsurilor ținând cont de oportunitățile mai sus amintite, altele decât suplimentarea cu o bandă de circulație soluție care va atrage mai mult trafic în zonele centrale.

Lărgirea infrastructurii rutiere nu îmbunătăţeşte viteza de rulare şi nu ajută în nici un fel în problema blocajelor din trafic. Lărgirea infrastructurii rutiere este o soluţie din anii ’60 care, în timp, şi-a demonstrat pe deplin limitele şi chiar efectul distructiv.

Propunerea de a încuraja traficul auto în zona centrală contrazice toate tendinţele contemporane de dezvoltare spre exemplu Londra, Hamburg, Graz.
Constatăm cu regret că membrii comisiei de circulație și nici reprezentanți ai Primăriei Cluj-Napoca nu au participat la cursurile de formare continuă în ceea ce privește mobilitate urbană durabilă organizate în România pentru APL, drept pentru care vă recomandăm reformarea echipei responsabile de trafic, care să vă onoreze mandatul.

Impactul proiectului:

1. Posibilă aglomerare a traficului în zona centrală, deja congestionată, şi care nu poate gestiona un surplus de maşini
2. Distrugerea calităţilor ambientale ale Parcului Central şi distrugerea perspectivelor în lungul Somesului
3. Blocarea unor posibilităţi de crearea a unei promenade pietonale în lungul Somesului, promenada dorită de clujeni şi despre care se discuta de ani de zile
4. Distrugerea unei vegetaţii înalte ajunsă la maturitate care, chiar înlocuită cu plantări se va dezvolta în zeci de ani

În prezent pe sensul care se doreşte a fi extins se cirula fluid deşi una din benzi este aproape în permanenţă ocupată de maşini parcate ilegal deşi în zonă exista 3 parkinguri publice (Leul, în Piaţa Mihai Viteazu, Pakingul de la Primărie şi Parkingul Sălii Polivalente). Justificarea proiectului în aceste condiţii nu există.

Proiectul propus iniţial prevedea inierbarea liniei de tramvai (pentru prioritizarea transportului în comun şi separarea parcului de circulaţia auto) şi separarea acesteia de circulaţia auto care ar fi trebuit să rămână conform studiului de trafic la o bandă pe sens.

Lărgirea carosabilului în lungul Somesului contravine principiilor strategiei de dezvoltare a localităţii promovate recent de instituţie pe care o conduceţi, dar şi Planului Urbanistic General în spiritul său în ceea ce priveşte relaţia oraşului cu Someșul. Astfel, lărgirea carosabilului în zona menţionată afectează

– calitatea vieţii locuitorilor. Calitatea vieţii nu se măsoară în mai puţine minute petrecute de şoferi în trafic ci în bucuria experimentării oraşului de către toţi cetăţenii.
– modul de implementare a proiectului într-o zonă sensibilă a oraşului a eliminat oricare formă de participare a cetăţenilor în luarea deciziilor. Poate mai mult decât în alte părţi ale oraşului, relaţia cu Someșul nu ar trebui să fie subiectul unor decizii funcţionăreşti, tehnice, birocratice, ci rezultatul unei iniţiative participative.
– Planul Urbanistic General încearcă să creeze premizele pentru un culoar verde în lungul Somesului care poate conecta mai multe spaţii verzi existente sau potenţiale (Parcul Central de Parcul Feroviarilor, de exemplu). Chiar dacă propunerea se confrunta deja cu dificultăţi legate de regimurile diferite de proprietate şi intervenţii deja construite, în locurile unde o mai bună relaţionare cu Someșul este posibilă, aceasta nu trebuie împiedicata sau distrusă.

Prin urmare solicităm:

1. Întreruperea imediată a lucrărilor de extindere a carosabilului şi gândirea de soluţii de amenajare care să pună în valoare contextul existent şi să contribuie la creşterea calităţilor ambientale ale zonei.
2. Proiectul să fie făcut public şi dezbătut într-un mod transparent zona fiind una de interes major pentru întregul oraş.

Ar fi păcat că o intenţie bună să se transforme într-un eşec contestat de comunitate aşa cum s-a întâmplat în Bucureşti sau Iaşi”.

Protestul va avea loc luni, 5 octombrie, de la ora 17:00, la Podul Elisabeta, iar pe pagina evenimentului și-au anunțat prezența peste 500 de participanți.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.